Sunday, November 18, 2007

ASM felsökning

I helgen hade jag besök av en gammal nätbekant, Magnus från SAS-listan (Svenska Analog Sympatisörer) som kom hem till oss och hjälpte mig felsöka ASM-1an inför dess stundande renovering. Med sig hade han en annan ASM-1 byggd av Anders Sponton vilket var läckert eftersom jag aldrig hört eller sett någon annan byggd ASM i verkligheten annat än min och Patriks. 
Lite kaffe, kanellängd, oscilloskop, multimeter och några krokodilklämmor senare hade Magnus raskt gått igenom mitt defekta ASM-kort och vi kunde konstatera att inga dyra eller svåra-att-få-tag-på komponenter hade rykt. Så nu är det bara att lägga en bställning till ELFA. 
Vi hann gå igenom Moogen också och modifierade återkopplingen i filtret lite så att det nu äntligen självsvänger, plus att jag slängde dit en extern ingång också när jag ändå var på gång. Så nu känns det som jag har en ny synt, underbart!



1 comment:

lisa said...

Och lägenheten luktade bränt kaffe, lödkolv och skägg när jag kom hem!
Kul att ni fick ordning på Moogen!